
Det kommer en tid i varje ung mans liv, då han måste skriva det stora Dick Cavett-inlägget. Min tid har nu kommit. Jag medger att inlägget lider en viss risk att urarta i jolmig sentimentalism, såsom det tenderar att göra när idoler skall avhandlas på blogg. Dick Cavett var, vilket kanske är bekant för en del, programledare för talkshowen The Dick Cavett Show under några hektiska år, från slutet av 60-talet till mitten av 70-talet - en tid när den amerikanska kultur-, media- och nöjessfären formligen svämmade över av intressanta figurer och det politiska klimatet var hårdkokt och förrädiskt spännande. Cavett hade den tveksamma äran att dela sändningstid med den oövervinnerlige Johnny Carson och The Tonight Show. Men vi tar det från början och försöker att vara sakliga.
Efter att ha arbetat några år i biblioteket på Yales universitet, där han även regisserade uppskattade teateruppsättningar på campuset och arrangerade föreläsningar med sådana som Peter Ustinov, bodde Cavett i början av 60-talet i en nergången trea på Manhattan där han betalade 51 dollar i månaden i hyra. Han arbetade som springpojke på Time Magazine, men kände sig ämnad för större uppgifter. I hela sitt liv hade han närt en regelrätt besatthet av kända människor. Under sin första tid i New York brukade han exempelvis klä sig i samma utstyrslar som journalisterna på Time, placera ett exemplar av tidningen Variety under armen (för det hade alla seriösa reportrar) och smyga in på backstageområden vid tv-inspelningar, teateruppsättningar, musikaler och liknande händelser, bara för att få vistas en stund i närheten av celebriteter och få smak av la dolce vita. Ibland blev han utslängd i rännstenen, ibland lyckades han nästla sig in i samma hiss som Greta Garbo.
1961 läste Cavett en artikel om Jack Paar, dåtidens ikoniske programledare för The Tonight Show. I artikeln suckade Paar över hur ansträngande det hade blivit att sammanställa en högklassig öppningsmonolog varje kväll. Den alltid opportunistiske Cavett såg sin chans och skrev ihop ett knippe skämt som han personligen överlämnade till Paar under ett "slumpmässigt" möte mellan de båda i NBC-högkvarterets korridorer. Samma kväll, med en svettig Cavett sittandes i publiken, använde Paar flera av skämten. Responsen var mycket god, och när de båda återigen träffades senare i en hiss blev Cavett erbjuden ett prestigefyllt jobb som talangscout på The Tonight Show. Han accepterade entusiastiskt och började genast finkamma New York-klubbarna efter påläggskalvar. En av hans främsta upptäckter som talangscout blev en neurotiskt lagd komiker som vareviga kväll levererade en charmigt trevande rutin på nattklubben Blue Angel. Woody Allen, naturligtvis, blev också en av Cavetts två närmaste vänner. Den andre var Groucho Marx.
Under den senare delen av 60-talet sysselsatte sig Cavett med flera saker. Han arbetade fortfarande kvar på The Tonight Show (som hade tagits över av den osannolikt populäre Johnny Carson), men nu som författare, vilket han skattade högre än att scouta efter komiker. Han skrev även åt institutionerna Ed Sullivan och Merv Griffin och hade gjort sig känd för att smyga in avancerade referenser i de vanligtvis lättsamma och intellektuellt outmanande familjeprogrammen. Han bedrev också mindre och fristående sketchprojekt tillsammans med sådana som Lenny Bruce och Mel Brooks. Sedan 1965 förde han även en förhållandevis godartad karriär som ståuppkomiker på den mytomspunna klubben Bitter End i Greenwich Village, med Woody Allens framtida producent Jack Rollins som sin manager. Det genererade förvisso blygsamma lönecheckar, men kom att slipa hans torra, sofistikerade humor inför nästa, livsdefinierande karriärssteg.
Det bästa ur The Dick Cavett Show
1969 skrev Cavett under stort pådrag ett kontrakt med ABC och fick sin egen talkshow. Programmet lades på samma fruktade sändningstid som Johnny Carsons The Tonight Show i NBC, men man insåg snart att det var lönlöst att utmana om tittarsiffrorna. Istället gavs Cavett tillåtelse att, helt efter eget bevåg, forma ett stramt och nedtonat alternativ till Carsons breda om än älskvärda spektakel; ett sofistikerat konversationsprogram utan sketcher och publikfrieri, där vanligtvis mer ljusskygga gäster eller sådana gäster som av olika anledningar - snäva intresseområden, obekväma åsikter, falnande stjärnstatus, uttalad animositet gentemot Tonight Show-formatet - inte ansågs lämpliga för den stora massan, fick tala i lugn och ro med Cavett. Det artade sig till ett gynnsamt drag för ABC. Man fick snart en trogen och månghövdad tittarskara (mestadels bestående av akademiska östkustliberaler) och ett oantastligt rykte. Cavett visade sig besitta en briljant konversationsförmåga; välartikulerad, beläst, världsvan, sympatisk - men också syrlig och besk när situationen krävde. Han var alltid med på noterna med ett knippe kvickheter redo i bakfickan, hela tiden driven av sitt genuina intresse och stundvisa besatthet för motparten. Så gott som samtliga av de intervjuer jag har kommit över från The Dick Cavett Show har visat sig vara fullkomligt njutbara. Som allra mest utsökt blev det förstås när gästerna ansågs tillräckligt prominenta för att hela programtiden (en knapp timme) skulle ägnas enbart åt dem. Flera av de här intervjuerna - Woody Allen, Orson Welles, Ingmar Bergman, Groucho Marx, Alfred Hitchcock, Katherine Hepburn, m.fl - finns på Youtube. Allt är lysande. En genomsnittlig kväll hos Dick Cavett kunde Peter Bogdanovich, Frank Capra, Robert Altman och Mel Brooks sitta och dra whiskystinna rövarhistorier som om de satt hemma i någons källare istället för på ABC-primtime.
Här är min slutliga lista över det bästa som hände i och omkring The Dick Cavett Show under de gyllene åren, 1969-74.
Gore Vidal vs. Norman Mailer
Efter att ha arbetat några år i biblioteket på Yales universitet, där han även regisserade uppskattade teateruppsättningar på campuset och arrangerade föreläsningar med sådana som Peter Ustinov, bodde Cavett i början av 60-talet i en nergången trea på Manhattan där han betalade 51 dollar i månaden i hyra. Han arbetade som springpojke på Time Magazine, men kände sig ämnad för större uppgifter. I hela sitt liv hade han närt en regelrätt besatthet av kända människor. Under sin första tid i New York brukade han exempelvis klä sig i samma utstyrslar som journalisterna på Time, placera ett exemplar av tidningen Variety under armen (för det hade alla seriösa reportrar) och smyga in på backstageområden vid tv-inspelningar, teateruppsättningar, musikaler och liknande händelser, bara för att få vistas en stund i närheten av celebriteter och få smak av la dolce vita. Ibland blev han utslängd i rännstenen, ibland lyckades han nästla sig in i samma hiss som Greta Garbo.
1961 läste Cavett en artikel om Jack Paar, dåtidens ikoniske programledare för The Tonight Show. I artikeln suckade Paar över hur ansträngande det hade blivit att sammanställa en högklassig öppningsmonolog varje kväll. Den alltid opportunistiske Cavett såg sin chans och skrev ihop ett knippe skämt som han personligen överlämnade till Paar under ett "slumpmässigt" möte mellan de båda i NBC-högkvarterets korridorer. Samma kväll, med en svettig Cavett sittandes i publiken, använde Paar flera av skämten. Responsen var mycket god, och när de båda återigen träffades senare i en hiss blev Cavett erbjuden ett prestigefyllt jobb som talangscout på The Tonight Show. Han accepterade entusiastiskt och började genast finkamma New York-klubbarna efter påläggskalvar. En av hans främsta upptäckter som talangscout blev en neurotiskt lagd komiker som vareviga kväll levererade en charmigt trevande rutin på nattklubben Blue Angel. Woody Allen, naturligtvis, blev också en av Cavetts två närmaste vänner. Den andre var Groucho Marx.
Under den senare delen av 60-talet sysselsatte sig Cavett med flera saker. Han arbetade fortfarande kvar på The Tonight Show (som hade tagits över av den osannolikt populäre Johnny Carson), men nu som författare, vilket han skattade högre än att scouta efter komiker. Han skrev även åt institutionerna Ed Sullivan och Merv Griffin och hade gjort sig känd för att smyga in avancerade referenser i de vanligtvis lättsamma och intellektuellt outmanande familjeprogrammen. Han bedrev också mindre och fristående sketchprojekt tillsammans med sådana som Lenny Bruce och Mel Brooks. Sedan 1965 förde han även en förhållandevis godartad karriär som ståuppkomiker på den mytomspunna klubben Bitter End i Greenwich Village, med Woody Allens framtida producent Jack Rollins som sin manager. Det genererade förvisso blygsamma lönecheckar, men kom att slipa hans torra, sofistikerade humor inför nästa, livsdefinierande karriärssteg.
Det bästa ur The Dick Cavett Show
1969 skrev Cavett under stort pådrag ett kontrakt med ABC och fick sin egen talkshow. Programmet lades på samma fruktade sändningstid som Johnny Carsons The Tonight Show i NBC, men man insåg snart att det var lönlöst att utmana om tittarsiffrorna. Istället gavs Cavett tillåtelse att, helt efter eget bevåg, forma ett stramt och nedtonat alternativ till Carsons breda om än älskvärda spektakel; ett sofistikerat konversationsprogram utan sketcher och publikfrieri, där vanligtvis mer ljusskygga gäster eller sådana gäster som av olika anledningar - snäva intresseområden, obekväma åsikter, falnande stjärnstatus, uttalad animositet gentemot Tonight Show-formatet - inte ansågs lämpliga för den stora massan, fick tala i lugn och ro med Cavett. Det artade sig till ett gynnsamt drag för ABC. Man fick snart en trogen och månghövdad tittarskara (mestadels bestående av akademiska östkustliberaler) och ett oantastligt rykte. Cavett visade sig besitta en briljant konversationsförmåga; välartikulerad, beläst, världsvan, sympatisk - men också syrlig och besk när situationen krävde. Han var alltid med på noterna med ett knippe kvickheter redo i bakfickan, hela tiden driven av sitt genuina intresse och stundvisa besatthet för motparten. Så gott som samtliga av de intervjuer jag har kommit över från The Dick Cavett Show har visat sig vara fullkomligt njutbara. Som allra mest utsökt blev det förstås när gästerna ansågs tillräckligt prominenta för att hela programtiden (en knapp timme) skulle ägnas enbart åt dem. Flera av de här intervjuerna - Woody Allen, Orson Welles, Ingmar Bergman, Groucho Marx, Alfred Hitchcock, Katherine Hepburn, m.fl - finns på Youtube. Allt är lysande. En genomsnittlig kväll hos Dick Cavett kunde Peter Bogdanovich, Frank Capra, Robert Altman och Mel Brooks sitta och dra whiskystinna rövarhistorier som om de satt hemma i någons källare istället för på ABC-primtime.
Här är min slutliga lista över det bästa som hände i och omkring The Dick Cavett Show under de gyllene åren, 1969-74.
Gore Vidal vs. Norman Mailer